Laatste update 29 september
Iemand die veel reist heeft het waarschijnlijk al meegemaakt: verloren, beschadigde of vertraagde bagage. Er zijn een heel aantal beschermingsregels voorzien voor passagiers bij vertraagde of verloren bagage. Uiteraard kan je ook voorzorgsmaatregelen treffen zoals de aankoop van kofferlabels. Ik zet de rechten voor passagiers alvast even beknopt op een rijtje.
Verloren of vertraagde bagage
Ruimbagage (de ingecheckte bagage)
Is uw ingecheckte bagage verloren, beschadigd of vertraagd, dan kan u recht hebben op een vergoeding door de luchtvaartmaatschappij. Deze vervoeding kan wettelijk oplopen tot ongeveer 1220 euro volgens de Warsaw Convention of de Montreal Convention. De geleden schade mag natuurlijk niet door een defect van de bagage zelf veroorzaakt worden (defecte sluitingen en dergelijke). Hou er ook rekening mee dat een koffer die je drie jaar geleden kocht voor 500 euro misschien op heden niet meer evenveel waarde heeft. Ook de luchtvaartmaatschappij volgt deze redenering vaak.
Vertraagde bagage? Wacht niet te lang
Je moet het verlies van je bagage aangeven voor het verlaten van de luchthaven. Een eventuele terugbetaling van directe kosten (aankopen kledij en toiletartikelen) met betrekking tot de vertraging van de bagage moet schriftelijk worden ingediend binnen de 21 dagen na ontvangst van de bagage. Deze tussenkomst geldt alleen voor passagiers die zonder bagage aankomen in het buitenland, na een vertraging van meer dan 24 uur en bij ontvangst van de originele aankoopbewijzen. Indien je bagage langer dan 3 dagen vermist is, moet je best een gedetailleerde en gevaloriseerde lijst bezorgen van de inhoud van je bagage, samen met een kopie van je ticket en je bagagelabel. Dit om de zoektocht naar je bagage te vereenvoudigen. In het geval dat deze zoektocht na 3 weken negatief blijft, moet een schriftelijke klacht ingediend worden bij de maatschappij, vergezeld van facturen en kassabonnen die het gevorderde bedrag en de verklaarde inhoud van de bagage staven.
Kapot?
Als je de bagage na je trip van de carrousel haalt en je merkt dat de koffer beschadigd is, kan je dit best meteen melden aan de balie van je maatschappij. Hou er rekening mee dat airlines kleine beschadigingen zoals krasjes en deukjes waarschijnlijk niet zullen vergoeden. Zorg er steeds voor dat je weet welke reparaties zijn gedekt door de maatschappij voor je herstellingen laat uitvoeren aan je koffer. Vraag van alle reparaties zeker een factuur of kasbon zodat je een bewijs hebt achteraf. Denk er ook aan dat je bij veel merken van (meestal dure) koffers en accessoires vaak een (levens-)lange garantie geniet. Als u gerechtelijke stappen wil ondernemen, moet u dat binnen 2 jaar na aankomst van uw bagage doen.
En wat als je vertraging of een afgelaste vlucht hebt?
Staking
In het geval van een staking bij een afhandelaar is een compensatie voor vertraagde bagage niet mogelijk. Dat zegt het Gentse bedrijf Happy Flights, dat passagiers juridisch bijstaat om schadevergoeding te bekomen.
Verzekering
Als u kostbare bezittingen meeneemt, kunt u misschien (tegen een vergoeding) de limiet voor schadevergoedingen van 1223 euro tot een hoger bedrag laten optrekken, door vooraf een speciale verklaring af te leggen, op zijn laatst bij het inchecken. De beste oplossing is echter om een particuliere reisverzekering te nemen. Er is geen standaardformulier voor deze bijzondere verklaring. De luchtvaartmaatschappijen mogen elk zelf een formulier opstellen.
Werk preventief en zorg voor een goede reisverzekering voor je vertrekt! Die vind je hier en hier.