Pech met je fiets? Reken dan vooral niet op Belfius & Europ Assistance

Bart
10 minuten lezen
🔗 Dit artikel bevat misschien enkele partnerlinks. Wat betekent dat? Simpel: als je via zo'n link iets boekt, ontvangen wij een klein centje. Jij betaalt niets extra. Beloofd! Zo steun je ons gratis platform en kunnen wij onszelf trakteren op een fris pintje. Bedankt!

Zoals je misschien wel weet maken we bij Vetexbart al eens graag een fietstripje. Een dikke week door de steile Ardense heuvels crossen, enkele dagen voorbij een of ander pittoresk Brabants landschap trappen, of die ene zotte trip helemaal vanuit de Kempen richting Scandinavië. Je hoort het, geen kilometer is voor ons te veel.

Een zot plan wil echter niet zeggen dat je zomaar onbezonnen aan zo’n meerdaagse fietsvakantie moet beginnen. Zo zorg je bijvoorbeeld best voor een mooie route, haalbare planning en kies je vooraf heel zorgvuldig je materialen uit zoals je fiets, tassen of kampeermateriaal. En wat als je onderweg pech krijgt? Misschien ken je zelf wel wat van fietsen af en los je alle problemen vlotjes op. Ben je niet zo handig met lekke banden en kapotte kettingen, dan sluit je best een (Europese) fietsbijstand af. Of toch maar niet?

Onze zoektocht naar een bijstand die heel Europa dekt

Omdat ik zelf nogal veel op de fiets zit in België heb ik al enkele jaren een fietsbijstandsverzekering bij Touring. Zo ben je zeker dat je bij pech tijdens een tochtje altijd thuis kan geraken. Want als het probleem te groot is om ter plaatse op te lossen brengt de depanneur je gewoon terug naar je woonplaats, of indien je dat wil naar een fietsenmaker. Tot nu toe kon Touring al de kleine mankementen aan mijn fiets in de afgelopen jaren direct oplossen zodat ik de trip kon verder zetten.

Voor onze trip van Meerhout naar het noorden van Denemarken konden we jammer genoeg geen beroep doen op Touring of VAB. Zij bieden enkel service aan in België en/of gedeeltelijk in de buurlanden. Dit was voor ons geen optie aangezien we ook een groot deel in Denemarken zouden fietsen.

Na een grondige online speurtocht naar een geschikte Europese fietsbijstand bleek dat er heel weinig opties zijn. We kwamen uiteindelijk uit bij de Belfius Assistance verzekering, waarin ook een fietsbijstand zit binnen geografisch Europa.

Vetexbart

Belfius werkt hiervoor samen met Europ Assistance. Kostprijs: 66 euro voor het eerste jaar, daarna wordt het 10 procent duurder.

Wat beloven ze?

Het is eenvoudig. Heb je pech, een ongeval of wordt je fiets onderweg gestolen en is het niet mogelijk om verder te rijden? Dan kan je rekenen op fietsbijstand in heel Europa. Is een herstelling ter plaatse niet mogelijk? Dan kies je zelf waar je wordt naartoe gebracht. Klinkt allemaal goed, toch? Tot je effectief in het buitenland problemen ervaart met je fiets. Dan wordt het een ander verhaal…

Wat krijg je terug voor je geld?

Buiten buikpijn van de stress niet bijster veel, zo blijkt. Tijdens onze laatste fietstocht probeerden we twee keer een beroep te doen op de bijstand van Europ Assistance. Want ook al heb je twee splinternieuwe fietsen bij, als je met z’n tweetjes in totaal zo’n 2500 kilometers aflegt op drie weken tijd weet je dat er hoogstwaarschijnlijk wel eens iets zal voorvallen. Net daarom neem je natuurlijk zo’n verzekering. Tot twee keer toe werden we echter in de kou gelaten door onze verzekeraar.

Wanneer je ‘fietsbijstand’ niet meer dan een dure taxirit blijkt te zijn

Dag 4: Probleempje met de ketting

Feestelijk gepakt en gezakt vertrokken we vanaf onze startplaats aan de Grote Nete in Meerhout. We fietsten drie dagen lang gezwind door evenveel Nederlandse provincies alvorens we de Duitse grens overstaken. Na een dagje stevig doortrappen kwamen we ‘s avonds bijna aan op ons hotel, maar door een bruusk schakelmanoeuvre viel de ketting van een van onze fietsen van het voorblad. Kan gebeuren, en ook al kennen we alle twee niet veel van fietsen, een ketting er opnieuw opleggen zou nog net moeten lukken. Ze zat echter geblokkeerd en zonder materiaal lukte het ons toch niet om het probleem zelf op te lossen. Maar geen probleem, we hebben immers onze fietsbijstand. We zitten op dat moment op een 7-tal kilometer van ons hotel.

17u50: We bellen naar Belfius Assistance en worden doorverbonden met Europ Assistance.

18u30: Na een 40 minuten lang durende (en betalende) wachttune komen we bij iemand van Europ Assistance terecht. Hij zegt zo snel mogelijk contact op te nemen met zijn Duitse partner. Europ Assistance heeft begrijpelijk geen depanneurs zitten in alle Europese uithoeken en werk hiervoor samen.

19u42: We krijgen een smsje: binnen het uur is er hulp. Hoera!

20u51: Smsje 2: er is toch geen depannagedienst beschikbaar. Maar wel morgen om 9u30.

Ondertussen zoeken en betalen we een plek om te overnachten en annuleren we onze oorspronkelijke kamer.

9u55: Geen kat te zien. Bart wordt voor het eerst boos een stuurt een bericht met de vraag waar de hulp blijft.

11u05: Joehoe! Eindelijk iemand die onze ketting komt fiksen. Een auto komt de parking opgereden en een onvriendelijke man roept vanachter zijn raampje: Was ist los? Wanneer ik hem vertel dat er een klein probleem met de ketting is kan hij enkel maar de fiets opladen en ons naar onze oorspronkelijke bestemming brengen. Hoe dan? Kan u de ketting er niet gewoon terug opleggen? Neen. Dat doen we nooit. We maken geen fietsen, we vervoeren ze alleen maar.

We sturen de man dan maar naar huis en zoeken in het dorp een fietsenmaker. 3 minuten en 15 euro later kunnen we opnieuw fietsen.

Dag 15: Lekke band

Nog enkele dagen en we hebben ons einddoel bereikt: het meest noordelijke punt van Denemarken. Wanneer we naar onze volgende camping fietsen krijgt een van de fietsen een lekke band. Tja, kan gebeuren na meer dan 1000 kilometer fietsen. We rijden met e-bikes en dan is een achterband vervangen toch net iets lastiger. Daarom bellen we opnieuw -met een bang hart- naar Belfius Assistance.

16u10: We bellen naar Belfius Assistance en worden doorverbonden met Europ Assistance. Nu krijgen we meteen een vriendelijke medewerker aan de lijn, die opnieuw alles gaat doorgeven aan zijn partner. Dit keer geen Duitse, maar een Deense partner. Hulp is onderweg!

16u49: Vrij snel volgt er een telefoon van de Deense depannagedienst met de vraag waar we naartoe moeten worden gebracht, want fietsen maken dat doen ze niet. Ze repareren alleen wagens. Wait, whut? Maar meneer, het is gewoon een lekke band. Ik neem aan dat dit toch het meest courante fietsprobleem is? Toch is er opnieuw geen enkele andere oplossing mogelijk dan ons te vervoeren naar onze camping. Binnen een uur komt de taxi eraan.

Een lekke band? Je kan hem toch ook gewoon zelf plakken. Ik neem aan dat je materiaal bij je hebt tijdens zo’n lange trip, aldus de grapjas van de Deense depannagedienst die ik aan de lijn had.

17:55: Het duurt allemaal te lang en we zijn het beu. We sleuren de fiets te voet naar het dichtstbijzijnde station en sporen richting het dorp van onze camping. Morgen gaan we wel naar een fietsenmaker.

Conclusie

Wettelijk zullen zowel Belfius Assistance als Europ Assistance niet al te veel ten laste te leggen vallen. In hun voorwaarden staat duidelijk: is een herstelling onmogelijk? Dan brengen we u naar u woon- of verblijfplaats. Maar wat verstaan ze onder onmogelijk? Een lekke band plakken of een ketting opnieuw op het voorblad leggen is nu toch bezwaarlijk een onoplosbaar probleem te noemen. Breekt je stuur in twee of plooit je wiel dubbel, oké, dan is een herstelling ter plaatse waarschijnlijk onmogelijk. Maar niet bij onze voorvalletjes.

Deze fietsbijstand is eigenlijk niet meer of minder dan een te dure taxidienst. Blijf er daarom dan ook ver van weg als je met een gerust gevoel wil vertrekken op een (meerdaagse) fietstrip.

Door Bart
Volg:
Ik ben Bart, de globetrotter achter Vetexbart, een reisblog gestart in 2013. (In mijn dromen) vaak te vinden op dat ene groene bankje in Central Park. Enorme fan van NYC & Antwerpen. Zot van Centraal & Oost-Europa. Rijbewijsloos, maar altijd in de mood voor een epic roadtrip. Slaap liever op hotel dan in mijn eigen bed.